Retro Poulička je za námi

13. července 2025

Tisková zpráva o proběhlé Retro Pouličce. Zajímavosti o zdařilé události, ale také popis, jak probíhá organizace jiných autobusových akcí.

Autobusy Karosa LC 735 a ŠM 11 na parkovišti u konečné Kunovice, LET.

Vážení cestující a přátelé dopravy,

je to tak. Událost, na kterou probíhaly poslední dva měsíce intenzivní přípravné práce včera, v sobotu, 12. července 2025, úspěšně proběhla. Nyní je tedy čas krátce zhodnotit akci jako takovou pohledem organizátorů.

Krátké zhodnocení

Událost hodnotíme jako úspěšnou z mnoha důvodů. Tím prvním je jednoduše ten, že zájem veřejnosti o akci předčil naše očekávání. Ve městě jezdily dva historické autobusy naplněné cestujícími, kteří měli zájem se po historických linkách svézt. Skutečnost, že Retro Poulička udělala radost stovkám cestujících, kteří se zúčastnili našeho programu, je pro nás jednoduše tou největší motivací k tomu, abychom v naší činnosti pokračovali i nadále. A zároveň i největší odměnou.

Ve 14:50 pózovaly oba autobusy na parkovišti u zastávky Kunovice, LET, za přítomnosti desítek fotografů a příznivců. Soudě dle hojného počtu účastníků, ani by člověk neřekl, že se akce konala v okolí malého Uherského Hradiště. Foto: Marek Hovorka

Obrovskou radost máme také ze samotného faktu, že jsme ve městě, ve které nikdy žádná podobná akce s historickými autobusy neproběhla, probudili zájem o historii veřejné dopravy. Po úspěšné Retro Pouličce je tedy skvěle nakročeno k dalším zajímavým eventům, zároveň se nám ale otevírají dveře i k mnoha novým spolupracem a dalším formám činnosti v rámci dopravní nostalgie.

TOP 10 zajímavostí o Retro Pouličce

  • Největší zpoždění bylo na spoji linky 300, který jel ze Starého Města do Kunovic na konečnou Petříkovec. Zpoždění činilo 7 minut. Naopak ranní spoj z Jarošova na autobusové nádraží přijel asi o minutu dřív.
  • Počasí původně vůbec nemělo být tak hezké, jak bylo. Se sluncem ještě v pondělí nikdo nepočítal.
  • Odhadovaná průměrná obsazenost autobusů byla 70-80% sedících cestujících.
  • Již první pouličkový spoj s odjezdem v 9:00 z autobusového nádraží byl natolik obsazený, že někteří cestující museli stát.
  • Celá událost se obešla bez jediné provozní mimořádnosti.
  • Cestující na autobusovém nádraží čekali na svezení i více, než 10 minut před odjezdem. Kéž by se tak dělo i na opravdové Pouličce! 🙂
  • Na trase jsme potkávali nejnovější přírůstek do vozového parku „opravdové“ Pouličky – vůz č. 510, první zdejší elektrobus MAN Lion’s City 10 E, který byl v době konání Retro Pouličky teprve druhým dnem v provozu s cestujícími. Ve městě se tak potkávaly autobusy s věkovým rozdílem 44 let.
  • Retro Poulička oslovila prakticky všechny věkové skupiny.
  • O celodenní jízdenky byl daleko větší zájem, než se počítalo.
  • Celkový počet účastníků události je ve vyšších stovkách, počet navštívení webu v souvislosti s Retro Pouličkou je pak v několika tisících. V tisících pak také odhadujeme celkový počet lidí, kteří se za poslední dva měsíce s názvem Retro Poulička setkali.

Uherské Hradiště přivítalo stovky přátel autobusů Karosa

Za další z úspěchů události považujeme fakt, že se do Uherského Hradiště vypravily stovky příznivců dopravy a autobusů Karosa, a to jak ze širokého okolí, tak dokonce z jiných států. Stalo se tak historicky poprvé, v uherskohradišťském souměstí se totiž nikdy událost s retro autobusy nekonala.

U vozů jsme přivítali řidiče, kteří s autobusy ŠM 11 (a Karosami řady 700) jezdili ještě v pravidelném provozu. Ve svém volném čase se události zúčastnili zaměstnanci významných zaměstnavatelů v oblasti autobusové dopravy, například z dopravního podniku města Brna, ČSAD BUS Uherské Hradiště, ZDS Psota, dopravního podniku Bratislava a dalších. Kvůli retro autobusům se návštěvníci vypravili například i ze středního Slovenska a z Maďarska.

Kdo všechno se na události podílel?

Přímo v daný den události se na provozu přímo podílelo 13 lidí – řidičů, členů spolku, dohodářů a dobrovolníků. Konkrétně:

  • 3 řidiči, z toho dva ve voze ŠM 11 a jeden ve voze LC 735
  • 5 průvodčích, z toho čtyři ve voze ŠM 11 (dva na ranní směně a dva na odpolední) a jeden ve voze LC 735
  • 3 dobrovolníci, kteří zajišťovali nenadálé potřeby na trase (a že jich bylo) a pitný režim osádky vozů
  • 1 náhradník, který byl připraven vystřídat průvodčí nebo pomoci dobrovolníkům
  • 1 dispečer
Vozy byly vyzdobeny doplňky, které připomínaly budovatelskou éru. Foto: David Miko

V rámci přípravných a organizačních prací si pak na Retro Pouličku „sáhlo“ řádově několik desítek lidí. Zde jsou příklady některých prací, které bylo nutné zorganizovat a zajistit. Ač nejsou vyjmenovány zdaleka všechny, věříme, že výčet poskytne alespoň přibližnou představu o tom, co obnáší podobnou událost zorganizovat a zajistit.

  • Tvorba koncepce samotné události. Z prvotního nápadu jsme museli vytvořit něco, o čem jsme se již mohli domnívat, že bude pro lidi lákavé, a také, že to laicky řečeno, půjde udělat. Z prvotního snu jsme museli vytvořit použitelný koncept, který se bude dále vyvíjet.
  • Tvorba jízdního řádu, práce s historickými prameny. Byla potřeba vytvořit jízdní řád, který je inspirován historickým linkovým vedením, ale zároveň je dobře použitelný z hlediska provozu Retro Pouličky. V rámci ladění jsme například odstraňovali tzv. jalové kilometry. Chtěli jsme, aby vůz byl pořád na lince, a tedy, aby nevznikal zmatek mezi cestujícími. Práci dalo také sladění jízdních dob a zajištění rovnováhy mezi pauzami a jízdou. Zjistili jsme, že některé linky bývalé Pouličky jsou velmi vhodné právě pro retro provoz.
  • Výroba jízdenek, plakátů a cedulí s cílem, výroba uniforem pro personál. Tento proces začal na počítači, a končil v dodavatelské dílně, kde předměty na zakázku vyrobili. Následně bylo třeba vše důkladně zkontrolovat a nachystat členům posádky do provozu, v případě plakátů pak bylo potřeba materiál předat dobrovolníkům, kteří se podíleli na předávání plakátů a další šíření. Pokud jste někde našli plakát s Retro Pouličkou, jelikož je již po akci, můžete si jej nechat na památku.
  • Internet, sociální sítě a propagace. Starali jsme se o náš web retroexpres.cz, o náš Facebook a Instagram. Dodávali jsme obsah, jehož cílem bylo srozumitelně prezentovat událost, a to včetně jízdních řádů a představení vozů na události. Komunikovali jsme se státními i soukromými organizacemi. Vzhledem k hojné účasti na události považujeme tuto komunikační činnost za úspěšnou.
  • Účetní a právní zastoupení. Nechali jsme si odborně poradit jak od expertů, tak od jiných organizátorů podobných událostí ohledně jízdenek a mnoha dalších praktických problémů, na které narazíte při organizaci podobné události. Setkáme-li se s problémem, se kterým si nevíme rady, máme na telefonu ty nejlepší z daných oborů.
  • Zaučení personálu. Průvodčí museli být proškoleni o typech jízdenek, o jízdním řádu a provozních věcech. O slušném chování k cestujícím proškoleni být nemuseli. 🙂 Někteří z našich průvodčích mají tuto nebo podobnou činnost i jako své hlavní zaměstnání, například u národního dopravce, Českých drah.
  • Další provozní záležitosti. Když máte v terénu 13 lidí, musíte se zabývat třeba i tím, kde si zajdou na WC.

Ohlasy

Během události i po ní nám do našich schránek, messengerů a directů chodí velké množství pozitivních ohlasů. Děkujeme. Jsme rádi, že jste si akci s námi užili. Dále děkujeme za podporu a důvěru při plánování akce. Poděkování patří organizátorům Slováckého léta, kteří nám umožnili stát se součástí programu tohoto úspěšného festivalu. Poděkování patří starostům Kunovic a Starého Města za projevenou důvěru a za záštitu. Poděkování patří také dalším partnerům, kteří jakoukoli měrou přispěli k organizaci této události. Je nám ctí, že s událostí sympatizuje i Sdružení dopravních podniků České republiky.

Zajímavostí je, že se vozy Retro Pouličky na trati potkávaly s prvním „pouličkovým“ elektrobusem, který byl v době konání akce v provozu s cestujícími teprve druhý den. Foto: Marek Hovorka

Co bude dál?

Nyní nastává čas na vstřebání celé události a na podrobnou diskuzi v rámci organizace. Budeme analyzovat, co na akci bylo dobré, a naopak, ve kterých místech by byla vhodná optimalizace v případě, že by událost měla pokračovat druhým ročníkem.

Retro Expres, z. s. se dále bude zabývat také prezentací toho, co můžeme nabídnout našim potenciálním partnerům. Jak jste si přečetli, je toho opravdu hodně. Zorganizovat výjezd a provoz autobusů se vším všudy totiž stojí mnoho úsilí a práce. Na druhou stranu, ten výsledek stojí za to. Naší událostí jsme bezpochyby v mnoha ohledech překonali jiné podobného charakteru.

Sledujte nás dále. Věříme, že Vám již brzy budeme moci představit další chystanou událost. Držte nám palce, ať vše vyjde. Myslíme, že se Vám to bude líbit.

Retro podzim v Bulharsku: Tohle už se nebude opakovat!

27. října 2025

Zde se zobrazí text … Vyberte jakoukoliv část textu pro zobrazení panelu nástrojů.

Číst více
Autobusy (zleva) ŠM 11, LC 735 a C 734, pózují na parkovišti u vlakového nádraží v Čejči.
Retro Karosy v Čejči

Jak jsme organizovali první burčákové Mutěnice

12. října 2025

Zde se zobrazí text … Vyberte jakoukoliv část textu pro zobrazení panelu nástrojů.

Číst více
Karosa LC 735.1011 jednotky dobrovolných hasičů Věžky (u Kroměříže) pózuje na zastávce v jedné z moravských obcí
Hasičská Karosa LC735.1011 na výletě.

Uspořádali jsme zážitkové odpoledne s hasičskou Karosou

19. září 2025

Zde se zobrazí text … Vyberte jakoukoliv část textu pro zobrazení panelu nástrojů.

Číst více

Další novinky

Fotogalerie

Snímky ve fotogalerii jsou průběžně doplňovány. Pokud nám chcete zaslat i ten svůj, můžete na kterýkoli z našich kontaktů. Ty nejlepší snímky s Vašim svolením zveřejníme.

Autobusy Karosa LC 735 a ŠM 11 na parkovišti u konečné Kunovice, LET.

(Zleva) autobusy Karosa LC 735 a Karosa ŠM 11 pózující na parkovišti v Kunovicích u konečné Kunovice, LET. Foto: Marek Hovorka

Pohled do interiéru Karosy ŠM 11, na dobovou výzdobu

V rámci akce Retro Poulička byly dva autobusy vyzdobeny dekoracemi, které připomínaly budovatelskou éru. Foto: David Miko

Karosa ŠM 11, kterou v zastávce Štěpnice, Zahrádky předjíždí zbrusunový elektrobus MAN Lion's City 10 E

Retro Poulička na trase potkávala toho času nejnovější přírůstek do vozového parku Pouličky – elektrický MAN s číslem 510. Foto: Marek Hovorka

Karosa ŠM 11 pózující s osobním automobilem LADA v zastávce Štěpnice, Zahrádky

Ve Štěpnicích se Karosa ŠM 11 potkala s osobním vozem LADA. Foto: Zdeněk Kopčil

Karosa ŠM 11 stojící v zastávce u nemocnice v Uherském Hradišti

Ve Štěpnicích zajížděla Karosa ŠM 11 i k nemocnici. Dost možná se tak stalo vůbec poprvé, vzhledem k tomu, kdy byla zastávka u nemocnice budována. Foto: Zdeněk Kopčil

Autobusy Karosa ŠM 11 a LC 735 u základní školy UNESCO - přejíždějí z Hradební ulice na ulici Svatováclavskou

Historické Karosy v rámci zvláštní jízdy pro fotografy projely i okolo domu Šestka v centru Uherského Hradiště. Foto: Zdeněk Kopčil